Braguinski
Wissenschaftlicher Mitarbeiter (Sommersemester 2023)

Georgenstr. 47, 10117 Berlin
Vita
Veröffentlichungen
Aktuelle Forschung
Vita

Dr. Nikita Braguinski promovierte in 2016 am Fachbereich Medienwissenschaft der Humboldt-Universität zu Berlin mit einem musikalisch-medienwissenschaftlichen Thema (die Erzeugung von Klängen in frühen Computerspielen). In seiner Forschung und Lehre verbindet er medienwissenschaftliches und musikwissenschaftliches Fachwissen mit einem besonderen Interesse an Bezügen zur Wissens- und Technikgeschichte. In 2022 erschien sein neues Buch „Mathematical Music. From Antiquity to Music AI“ (Routledge, koreanische Übersetzung in 2023), in dem er den Diskurs um heutige KI-gestützte Musikerstellung auf Erfahrungen mit Musikautomaten und Kompositionssystemen aus früheren Jahrhunderten zurückführt. Er war postdoctoral fellow am Music Department der Harvard University, visiting scholar an der University of Cambridge und wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Humboldt-Universität, wo auch das aktuelle Buch entstand.

 

Dr. Nikita Braguinski received his doctorate in 2016 from the Department of Media Studies at the Humboldt University in Berlin with a topic that combines music and media studies (the generation of sounds in early computer games). In his research and teaching, he combines his expertise in media studies and musicology with a special interest in connections to the history of knowledge and technology. In 2022 he published his new book “Mathematical Music. From Antiquity to Music AI” (Routledge, Korean translation appeared in 2023), in which he traces the discourse on today’s AI-supported music creation back to experiences with automata and composition systems from earlier centuries. He was a postdoctoral fellow at the Music Department of Harvard University, a visiting scholar at the University of Cambridge and a Wissenschaftlicher Mitarbeiter at Humboldt University, where he also wrote his current book.

Veröffentlichungen

Bücher

 

Mathematical Music From Antiquity to Music AI, Routledge: A Focal Press Group, 2022.

 

RANDOM. Die Archäologie elektronischer Spielzeugklänge. Bochum: Projekt Verlag, 2018.

 

 

Aufsätze

 

MUSOFUN: Joseph Schillinger's Musical Game between American Music, the Soviet Avant-Garde, and Combinatorics. American Music, volume 38, no. 1, 2020: 55-77.

 

"428 Millions of Quadrilles for 5s. 6d.": John Clinton's Combinatorial Music Machine. 19th-Century Music. Fall 2019, 43/2: 86-98. https://doi.org/10.1525/ncm.2019.43.2.86

 

An (An)Archive of Communication: Interactive Toys as Interlocutors. Communication+1. Vol. 7, 2018. https://doi.org/10.7275/n59m-mp50
Reprinted as: "Activating the (An)Archive of Possible Communication", in Archäographien. Aspekte einer radikalen Medienarchäologie. Festschrift für Wolfgang Ernst, ed. Moritz Hiller and Stefan Höltgen (Berlin: Schwabe, 2019), 254–63.

 

The Resolution of Sound. Understanding Retro Video Game Audio Beyond the 8-Bit Horizon. NECSUS. European Journal of Media Studies. Spring 2018. https://necsus-ejms.org/the-resolution-of-sound-understanding-retro-game-audio-beyond-the-8-bit-horizon/

 

 

Weitere Veröffentlichungen

 

Steht die Musiktheorie vor einem End of  Theory?. Blog des Fachinformationsdienstes Musikwissenschaft. January 14, 2023

 

Review: The Notebooks of Alexander Skryabin. Oxford University Press, 2018. Notes. The Quarterly Journal of the Music Library Association. June, 2020. p. 590-592.

 

Twenty-nine authored entries and two essays in the database Sound & Science: Digital Histories, Max Planck Institute for the History of Science. 2019.
https://www.mpiwg-berlin.mpg.de/research/projects/sound-science-digital-historie

 

Nikita Braguinski and ‘utz’, What is 1-Bit Music? Ludomusicology. Video Game Music Research Group Blog. December 12, 2018. https://www.ludomusicology.org/2018/12/09/what-is-1-bit-music/

 

Die Systeme der reinen Stimmung von August Eduard Grell und ihr geistesgeschichtlicher Kontext. Jahrbuch 2011 des Staatlichen Instituts für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz. Mainz: Schott, 2011

Aktuelle Forschung

Themen, zu denen Dr. Nikita Braguinski aktuell arbeitet, sind:

 

  • Vor-digitale Kompositionssysteme und Automaten, insbesondere bei Joseph Schillinger (1895-1943)
  • Bezüge zwischen vor-digitalen Systemen und heutigen musikalischen KI-Systemen

  • Unterschiede in der öffentlichen Wahrnehmung von KI-Systemen, die in der Musikempfehlung (Streaming) und in der Komposition eingesetzt werden

  • Mögliche Auswirkungen der großen Datensammlungen, die das musikalische Hörverhalten dokumentieren, auf zukünftige Theoriebildung

 

Dr. Nikita Braguinski’s current research is focused around the following topics:

 

  • Pre-digital composition systems and automata, especially in Joseph Schillinger’s (1895-1943) work and theory

  • Relationships between pre-digital systems and today's musical AI systems

  • Differences between the public perception of AI systems used for music recommendation (streaming) and for composition

  • Implications of large data collections documenting listening behavior for the future of music-related theory